Ырӑ ӗҫсен команди

Ижендей Николай Петрович

    

Тупмалли

 

Çамрǎк техниксем

Хǎрушсǎрлǎх вĕрентĕвĕ

Хĕвел пулса çÿрекенсем
Кентти пичче кǎвакалĕсем

Хĕвел пулса çÿрекенсем

Планетари

Ырǎ ĕçсен команди

Шǎллǎма утма вĕрентни

Мǎн асатте пехилĕ

Аптраман кǎвакалсем

Утакан утǎ купи

Хÿреллĕ дневник

Хĕл мучи парни

Шутлав такмакĕ

 

Содержание

 

Юные техники

Правило безопасности

Дядя Гена и дикие утки

Солнышкино желание

Планетарий

Команда добрых дел

Как я братишку ходить научил

Письмо с фронта

Утиная смекалка

Шагающий стожок

Дневник с хвостиком

Подарок Деда мороза

Капризная считалка

 

ÇАМРǍК ТЕХНИКСЕМ

 

Тимур, Якур тата Атнер – туссем. Вӗсем уроксем хыҫҫӑн ҫамрӑк конструкторсен кружокне юлчӗҫ, юратна ӗҫе кӳлӗнчӗҫ. Пӗри мӑлатукпа шӑк-шак! шаккать, тепри ӑйӑпа кӑпӑртик-кӑпӑртик! вылятать, виҫҫӗмӗшӗ станока кӑлтӑр-калтӑр! ҫавӑрттарать.

Нумай-и, сахал-и тӑрӑшрӗҫ, виҫҫӗшӗ виҫӗ тӗрлӗ карап моделӗ ӑсталарӗҫ те.

Тинӗс карапӗ, – савӑнса пӗлтерче Тимур. – Тӗнче картти ҫинче Тутар проливӗ пур. Манӑн, тутар ачин, унта ҫитсе курмаллах.

Эпӗ космос карапӗ ӑсталатӑп, мӗншӗн тесен уҫлӑха чи малтан ҫӗкленекенӗ вырӑс ҫынни пулнӑ. Манӑн пичче те пилот, – хӑй ӗҫне кӑтартрӗ Якур, вырӑс ачи.

Атнер те тавлашӑва хутшӑнчӗ. Чӑваш ачи ыттисенчен мӗнрен кая!

Чӑваш ҫынни те уҫлӑха вӗҫнӗ. Анчах эпӗ ҫак ҫӗр ҫинчех ҫӗнӗ ҫул уҫасшӑн. Хир карапӗ пуринчен те кирлӗреххи. Моряк та, пилот та ҫӑкӑрсӑр пурӑнаймӗҫ. Чӑвашсем сӗм авалтанпах ҫӗр ӗҫӗнче тӑрӑшнӑ. Манан атте те ял хуҫалӑхӗнче вӑй хурать. Çавӑнпа эпӗ комбайн модельне ӑсталарӑм, – терӗ вӑл хастарланса.

Тавлашу хӗрӳленчӗ. Ачасем виҫҫӗн тан ӑмӑртмалла камӑн карапӗ лайӑхраххине ӗнентерме пикенчӗҫ.

Тинӗс карапӗн кашни деталӗ шанчӑклӑ пулмалла, унсӑрӑн тинӗсре ишеймӗн, – палӑртрӗ Тимур.

Чи вичкӗн ӑсл конструкторсем ҫеҫ вӗҫев аппаратне тума пултараҫҫӗ, – асӑрхаттарчӗ Якур.

Пӗрчӗшерӗн тырӑ пухакан механизмӑн та кашни хусканӑвӗ вырӑнлӑ пулмалла, – парӑнмасть Атнер.

Тавлашакансем патне кружок ертӳҫи пычӗ.

Пӗлетӗр-и, туссем, тӗнчере пуринчен те ӑста конструктор – ҫут ҫанталӑк. Тем тӗрлӗ тӗлӗнтермӗш те кӑтартма пултарать вӑл пире, – ӑнлантарчӗ Юрий Иванович. Çӗрпе тӳпе хушши хӗвеллӗ те, ҫумарлӑ та, тӗтреллӗ те, тапхӑр-тапхӑр тӑвӑллӑ та... Ура пусмассерен пуҫ ватмӑш – вӗҫне-хӗрне тухма ҫук. Çут ҫанталӑкра пурӑнма юрӑхлӑ вырӑн тупас тесен ҫыннӑн вун-вун тӗрлӗ карап, ҫӗр-ҫӗр тӗрлӗ ҫӳрев аппарачӗ хатӗрлеме тивет. Çӗр ҫинче те, тӳпере те, шывра та шанчӑклӑ ҫул хывсан кӑна этемлӗх аслӑ тӗнчепе килӗшӳ тупма пултарӗ.

Вӗрентекене итленӗ май ачасем ӑнланчӗҫ: кашнин моделӗ пурнӑҫра кирлӗ. Виҫӗ карапӑн пӗр тӗллеве пӗрлешсе тӗрлӗ халӑх ачисене аслӑ ҫула илсе тухмалла. Чӑвашӗ те, вырӑсӗ те, тутарӗ те, ыттисем те пӗр-пӗрне ялан ӑнланччӑр тата туслӑ пурӑнччӑр.

 

ЮНЫЕ ТЕХНИКИ

 

После уроков Тимур, Егор и Атнер ходят в кружок юных техников и занимаются там любимым делом. Один стучит молотком, другой управляется стамеской, а третий работает на станке.

За несколько занятий каждый из ребят смастерил свою модель корабля.

- Я смоделировал морской корабль! - представил свою работу Тимур, татарский мальчик. - На Дальнем Востоке есть Татарский пролив. Я нашёл его на географической карте. Мой корабль покорит моря и океаны, пройдёт и через Татарский пролив.

- А мой корабль - космический! - вступил в разговор русский мальчик Егор. - Впервые в космос полетел русский лётчик. И мой брат тоже пилот.

Вмешался в спор Атнер:

- И чуваши побывали в космосе. Я хочу прокладывать новые дороги здесь, на Земле. Вот почему собрал зерноуборочный комбайн. Он похож на корабль в бескрайнем хлебном море. Без хлеба не проживёт ни космонавт, ни моряк. И мой отец трудится на земле.

Все трое заспорили: чей корабль самый нужный.

- Если каждая деталь моего корабля не будет точной, - убеждал Тимур, - он пойдёт на дно.

- У космического корабля всё должно быть ещё более точным! - спорил Егор. - Поэтому его сделать труднее!

Атнер тоже не хотел уступать:

- Кто соберёт в поле каждое зёрнышко? Комбайн! Только представьте себе, какой точной должна быть каждая деталь?

Тут к ребятам подошёл Юрий Иванович - руководитель кружка.

- Знаете, друзья, - вмешался он в разговор, - самый великий наш создатель - это природа. Чего только в ней не происходит! Светит солнце или льёт дождь, жара сменяется лютым холодом. А то вдруг разразится страшная буря. Вот почему человеку понадобилось сделать сотни разных машин и аппаратов. Мы люди, найдём с природой согласие только тогда, когда сможем создать для каждого явления нужные человеку механизмы.

Выслушав учителя, друзья согласились: каждый из созданных ими кораблей для людей нужен и важен. Пусть все народы: русские, татары, чуваши и остальные живут одной дружной семьёй, а их корабли трудятся на благо мира и процветания.

 

КЕНТТИ ПИЧЧЕ КǍВАКАЛĔСЕМ

 

Пирӗн кӳршӗре Кентти пичче пурӑнать. Ялта ӑна Кентти сунарҫӑ теҫҫӗ. Чӑннипе, ҫут ҫанталӑк тусӗ вӑл. Ĕненместӗр-и? Ун ҫинчен каласа парам-ха эппин.

Ял хыҫӗнчи ҫырмана кам ишӗлми турӗ? Кентти пичче! Тайлӑмне йывӑҫ лартса тухрӗ те, ҫыран ҫирӗпленчӗ, ишӗлми пулчӗ.

Ял ачисене кам сунар халапӗ каласа парать? Каллех Кентти пичче! Хам та пайтах итленӗ вӑл каласа панине. Чавса тӑршшех тыттарать. Çапах сунара кайсан тилӗ е мулкач ҫаклатмасӑр таврӑнмасть хӑй.

Пӗррехинче эпӗ унран питӗ тӗлӗнтӗм. Сунартан тупӑшсӑрах таврӑнчӗ. Кӑвакал та пулин пиҫиххинчен ҫакӑнса тӑмасть. Аллинче пӗчӗк карҫинкка кӑна. Ыйтмасӑр чӑтаймарӑм:

Кентти пичче, паянхи сунар ӑнӑҫсӑр пулчӗ-им?

Петюк, паянхи сунар пуринчен те ӑнӑҫли, – шухӑшлӑн пӗлтерчӗ вӑл. – Тӑлӑхсене ҫӑлтӑм. Пурӑнсан курӑн-ха.

Эпӗ нимӗн те ӑнланмарӑм. Çапах та тем вахӑтран кӳршӗсен картишӗнчен чӑпар чӑх кӑлӑкласа тухнине куртӑм. Пӗр пуслӑх чӗпӗ ертнӗ хӑй. Хаваслӑ йыш кӳлӗ хӗррине анчӗ. Тӗмпӗл-тӗмпӗл тӗрӗллӗ чӗпсем пӗрин хыҫҫӑн тепри шыва сикрӗҫ, чӑмпӑлтатма пуҫларӗҫ.

Эпӗ Кентти пичче патне чупрӑм.

Инкек, – тетӗп, – чӗпсем шыва ӳкрӗҫ, ҫӑласчӗ.

Кентти пичче уншӑн пӗрре те кулянмарӗ.

Кӑвакал шыва юратать. Халех вӗсене хӑвӑлахра йӑва туса паратӑп. Пурӑнччӑр, – терӗ.

Ак япала! Тинех тавҫӑрса илтӗм. Кентти пичче сунара кӑвакал тытма мар, браконьерсен сӑтӑрла ӗҫне тӳрлетме кайнӑ иккен. Тӑлӑха юлнӑ кӑвакал ҫӑмартисене пухса килнӗ те чӑх йӑвине хурса панӑ. Акӑ ӑҫтан тупӑннӑ тӗмпӗл-тӗмпӗл йӑрӑмлӑ йӑра чӗпсем.

Кӗр енне кӑвакал чӗпписем ҫитӗнчӗҫ. Кӑлӑк чӑхӑ та вӗсенчен уйралчӗ. Каҫсерен шӑнтма пуҫларӗ. Пӗррехинче шкула кайма тухнӑччӗ. Пӑхатӑп: Кентти пичче кӑвакалӗсем тӳпенелле вӗҫсе хӑпарчӗҫ те кӑнтӑралла карталанса вӗҫекен кӑвакал ушкӑнӗпе пӗрлешрӗҫ.

Эпӗ каллех кӳрше чупрӑм.

Кентти пичче, инкек! Кӑвакалсем вӗҫсе кайма хатӗрленеҫҫӗ! – пӗлтертӗм пашка-пашка.

Паллӑ сунарҫӑ вӗсене чарас тесе вырӑнтан та хускалмарӗ:

Кайӗҫин. Телейлӗ ҫул сунатӑп. Çуркунне хӑйсемех килеҫҫӗ.

Кайӑк кӑвакалсене сунарҫӑ мӗншӗн ирӗке янӑ-ши? Тавҫӑртӑр-и, ачасем?

 

ДЯДЯ ГЕНА И ДИКИЕ УТКИ

 

После уроков Тимур, Егор и Атнер ходят в кружок юных техников и занимаются там любимым делом. Один стучит молотком, другой управляется стамеской, а третий работает на станке.

За несколько занятий каждый из ребят смастерил свою модель корабля.a

|Дядя Гена - наш: сосед. Все знают его как опытного охотника. Он друг природы. Не верите? Тогда вот вам про него история.

Есть около нашей деревни здоровенный и глубокий овраг. Знаете, как дядя Гена его в порядок привёл? Посадил на его склонах деревья, и овраг перестал увеличиваться. Больше его склоны не осыпаются.

Кто рассказывает ребятам про умелых охотников? Опять же дядя Гена! Я всегда слушаю его истории с открытым ртом - столько в них всегда необычного. И всегда дядя Гена с охоты возвращается с добычей. То лисицу подстрелит, то зайца на поясе несёт. Однажды к великому моему удивлению дядя Гена вернулся с охоты без добычи. В руках у него была лишь маленькая корзинка.

- Дядя Гена, сорвалась охота? - спросил я.

- Да нет, Петя, - ответил он, - как раз сегодняшняя охота очень даже удачная вышла. Сирот я спас. Скоро сам всё увидишь.

Я ничего не понял. Но через некоторое время из соседского двора с важным видом вышла курица с целым выводком серых с тёмными полосками птенцов.

Необычная семейка спустилась к пруду. И ах! птенцы один за другим бултыхнулись в воду и сбились в шумную кучу. Я бегом к дяде Гене.

- Беда! Там ваши цыплята в воду попадали!

А дяде Гене хоть бы что.

- Это не цыплята, а утята. Им без воды нельзя, - объяснил он и добавил, - надо бы им домик в ивняке соорудить.

- Ах вот оно что!

Теперь до меня дошло: дядя Гена, оказывается, подобрал яйца диких уток, которых убили браконьеры, и подложил их под курицу-наседку...

К осени утята повзрослели и начали летать. А мама-курица их оставила и вернулась в свой курятник.

Затем начались заморозки. Утром по дороге в школу шёл я мимо пруда и увидел, как наши дикие утки разом взлетели, поднялись в небо и присоединились к дикой стае, которая как раз направлялась к югу.

Я бегом к соседу:

- Дядя Гена, беда! Наши утята улетают!

Но охотник даже глазом не моргнул:

- Ну и на здоровье! Скатертью дорога. А весной, глядишь, сами домой вернутся.

Так дядя Гена диким уткам жизнь подарил

- Я смоделировал морской корабль! - представил свою работу Тимур, татарский мальчик. - На Дальнем Востоке есть Татарский пролив. Я нашёл его на географической карте. Мой корабль покорит моря и океаны, пройдёт и через Татарский пролив.

- А мой корабль - космический! - вступил в разговор русский мальчик Егор. - Впервые в космос полетел русский лётчик. И мой брат тоже пилот.

Вмешался в спор Атнер:

- И чуваши побывали в космосе. Я хочу прокладывать новые дороги здесь, на Земле. Вот почему собрал зерноуборочный комбайн. Он похож на корабль в бескрайнем хлебном море. Без хлеба не проживёт ни космонавт, ни моряк. И мой отец трудится на земле.

Все трое заспорили: чей корабль самый нужный.

- Если каждая деталь моего корабля не будет точной, - убеждал Тимур, - он пойдёт на дно.

- У космического корабля всё должно быть ещё более точным! - спорил Егор. - Поэтому его сделать труднее!

Атнер тоже не хотел уступать:

- Кто соберёт в поле каждое зёрнышко? Комбайн! Только представьте себе, какой точной должна быть каждая деталь?

Тут к ребятам подошёл Юрий Иванович - руководитель кружка.

- Знаете, друзья, - вмешался он в разговор, - самый великий наш создатель - это природа. Чего только в ней не происходит! Светит солнце или льёт дождь, жара сменяется лютым холодом. А то вдруг разразится страшная буря. Вот почему человеку понадобилось сделать сотни разных машин и аппаратов. Мы люди, найдём с природой согласие только тогда, когда сможем создать для каждого явления нужные человеку механизмы.

Выслушав учителя, друзья согласились: каждый из созданных ими кораблей для людей нужен и важен. Пусть все народы: русские, татары, чуваши и остальные живут одной дружной семьёй, а их корабли трудятся на благо мира и процветания.

 

ПЛАНЕТАРИ

 

Пӗррехинче Антун шӑллӑм манран ҫапла ыйтрӗ:

Петюк, космонавтсем тӗнче уҫлӑхӗнче вӗҫсе ҫӳренӗ хыҫҫӑн мӗншӗн каялла ҫӗр ҫине аннине пӗлетӗн-и?

Унта ӗмӗрех пурӑнма май ҫук та, карапа Çӗр еннеллех ҫавараҫҫӗ ӗнтӗ, – терӗм ун-кун шутламасӑр.

Çук, кирек мӗн кала та, ахаль таврӑнмаҫҫӗ вӗсем. Тем тесен те ҫӑлтӑр татса анаҫҫӗ. Ман пек пӗчӗк ачасене выляма.

Хӑ, унашкал чул катӑкӗсем хӑйсемех тӳперен тӑкӑнаҫҫӗ, – ӑнлантартӑм шкулта вӗреннине аса илсе.

Сӳннӗ ҫӑлтӑр мар, йӑл-йӑл ҫиҫекенни пулинччӗ, – ӗмӗтленчӗ Антун. – Петюк, эсӗ мӗншӗн космонавт мар-ши? Çӑлтӑр илсе килнӗ пулӑттӑн мана валли.

Каҫ пулчӗ. Пурте ҫывӑрма выртрӑмӑр. Ыйхӑ килменрен шухӑшлатӑп: «Антуна епле майпа савӑнтармалла-ши? Тӳпери пӗр-пӗр ҫӑлтӑра татма пулать-ши?»

Сасартӑк пуҫа тӑн! пырса ҫапрӗ: ара, ҫӑлтӑр ӑсталама пулать-ҫке! Çи виттие сиртӗм те кухньӑна шӑппӑн тухрӑм, ӗҫе пикентӗм.

Чи малтан хулӑн хута вӑр! ҫавӑртӑм - цилиндр пулчӗ. Хачӑ тытрӑм та хура тӗслӗ хут листисенчен ҫӑлтӑрсем касса кӑлартӑм. Ǎна цилиндрӑн пӗр вӗҫне ҫилӗмпе ҫыпӑҫтартӑм. Тепӗр пуҫӗнчен хунарпа маччаналла тӗллесе ҫутатрӑм. Ак япала! Шевле пӗрчисем чупкалаҫҫӗ кӑна. Чӑн-чӑн ҫӑлтарсем пекех.

Тепӗр кун шкултан таврӑнсан шӑллӑма чӗнсе илтӗм.

Антун, ҫӑлтӑр татса килтӗм. Кӑтартас-и? – терӗм.

Ан тыттар! – ӗненмест вӑл.

Курас килсен атя чӑлана. Хунар ил, – хушрӑм шӑллӑма.

Çӗр хута ӑсталанӑ хатӗре – ҫӑлтӑр кӑтартмӑшне – илтӗм те, тӗттӗм чӑлана тухрӑмӑр. Хайхи-майхи сӑнав каллех ӑнӑҫрӗ. Маччара ҫӑлтӑрсем чупкаланине курсан шӑллӑм савӑннипе тӑрӑс-тӑрӑс! сиккелерӗ.

Асатте тем ҫӑмӑлпа чӑлана кӑштӑртатса кӗчӗ.

Ай, мӗскер ку? Планетари-ҫке! – тӗлӗнчӗ вӑл.

Мӗн тени вӑл? – ыйтрӑмӑр шӑллӑмпа иксӗмӗр.

Планетари – тӳпе тытӑмӗн моделӗ, ҫӑлтар йышне ансатласа кӑтартни. Шел, унашкалли пирӗн тӑрӑхра ҫук, - ӑнлантарчӗ асатте.

Планетари! Вӑт тӗлӗнтермӗш тӗк тӗлӗнтермӗш! Сӑмахне калама вӗреничченех ҫав фокус-покуса кӑтартма пултартӑмӑр иккен.

Вӑт ку ҫитӗнӳ! Ǎнӑҫу алӑ ӑсталӑхӗнчен килет иккен. Тепрехинче эпӗ юратнӑ шӑллӑма планетоход парнелетӗп - ҫӑлтӑр ҫинче ҫӳрекеннине.

 

ПЛАНЕТАРИЙ

 

Как-то Антошка, мой младший брат, спросил меня:

- Петя, а ты знаешь, почему космонавты каждый раз после космического полёта возвращаются домой, на Землю?

- Не вечно же им там находиться! - отмахнулся от него я. - Вот и поворачивают пилоты свои корабли обратно.

Но у Антошки по этому поводу оказалось своё собственное мнение:

- Нет, Петя, что ни говори, космонавты просто так не возвращаются. Они же с собой звёзды привозят для детских игр.

- Ты про камушки? Но ведь метеориты сами с неба падают! - заспорил я, потому что вспомнил, о чём рассказывали нам на уроке природоведения.

- То звёзды потухшие! - скривился Антошка и мечтательно прибавил: - Вот если бы настоящие достать, которые сверкают! Эх, Петька-Петька, жаль, что ты не космонавт. Привёз бы мне эти космические игрушки целую гору.

День прошёл, и мы отправились спать. Только я всё заснуть не мог, потому что задумался: «Как бы порадовать Антошку и с неба звёзды достать?»

И вдруг меня осенило. Звёзды ведь можно самому наделать!

Откинув одеяло, я быстренько встал с постели и прокрался на кухню. Закрыл за собой дверь поплотнее, включил свет и принялся за дело.

Взял картон, скрутил его в трубу, склеил - получился цилиндр. На тёмном бумажном листке нарисовал несколько звёздочек и вырезал их. Получились дырочки в форме звёздочек. Этот листок я приклеил на один конец цилиндра и этим цилиндром накрыл включённый заранее фонарик. И по потолку рассеялись настоящие живые звёзды.

На следующий день, как только вернулся из школы, я позвал братишку:

- Антошка! Я нарвал с неба звёзды!

- Шутишь?

- Если хочешь их увидеть, пойдём в чулан. Только там темно, ты фонарик не забудь, - велел я и незаметно прихватил своё изобретение, которое смастерил накануне.

Всё прошло как нельзя лучше. Когда на потолке чулана засверкали настоящие живые звёзды, Антошка от радости даже запрыгал.

Тут к нам зашёл дедушка.

- О, да у вас тут настоящий планетарий! - удивился он.

Мы с братишкой, конечно же, ничего не поняли и попросили дедушку объяснить.

- Планетарий - это простейшая модель небесных светил. Очень жаль, что такие представления не показывают в нашем городе.

Планетарий! Вот это да! Здорово! Какие мы молодцы. Слыхом не слыхивали о таком фокусе-покусе, а сделали его своими руками.

Удачная работа! Дело мастера боится. В следующий раз я обязательно изготовлю настоящий планетарий и подарю его любимому братишке.

 

МǍН АСАТТЕ ПЕХИЛĔ

 

Пӗррехинче эпӗ асаттене ыталаса ҫапла ыйтрӑм:

Асатте, кала-ха, эсӗ епле майпа пысӑк ҫынна тухма пултарнӑ? Сана ав телевизорпа та час-часах кӑтартаҫҫӗ, хаҫат-журналта та ҫыраҫҫӗ.

Петюк, ку ҫитӗнӳ пӗтӗмпех санӑн мӑн аслаҫу пехилӗ пулӑшнипе пулчӗ. Унтри салтак ҫинчен сана унччен кал аса панӑччӗ-ҫке. Вӑл шӑпах манан тӑван атте пулать те.

Унтри салтак Тӑван ҫӗршывӑн аслӑ вӑрҫинчен таврӑнман теттӗн-иҫ. Эсӗ ҫураличчен вӑл пӗр йывӑр ҫапӑҫура пуҫ хунине те пӗлетӗп. Мӗнле майпа пехиллеме пултарнӑ-ха сана мӑн асатте? – ӗненмерӗм эпӗ.

Аттене курман пултӑрин, пехилне илнӗ вара. Хамшӑн та, саншӑн та, килес ӑрусемшӗн те…

Епле? - тӗлӗнтӗм эпӗ.

Асатте сентре ҫинчен кивӗ пӗчӗк арча илчӗ те уҫрӗ. Унтан вӑл вӑхӑт тутӑхӗпе сарӑхнӑ хут кӑларчӗ. Виҫ кӗтеслӗн хутлатнӑскере асӑрханса саркаларӗ.

«Мускав. 1945 ҫул. Мартӑн тӑваттӑмӗшӗ. Аҫу ҫырӑвӗ», – вулама пуҫларӗ вӑл.

Унтри салтак ҫырӑвӗ-и ку? - ыйтрӑм эпӗ кӑсӑкланса.

Асатте килӗшсе пуҫне сӗлтрӗ те малалла тӑсрӗ:

«Госпитальте сывалтӑм. Кӗҫех инҫе ҫула тухатпӑр. Германие, Берлина, каятпӑр. Ку пирӗн юлашки ҫапӑҫу. Мирлӗ пурнӑҫ пултӑр тесе ют ҫӗре каятпӑр...»

Асатте вулама чаранчӗ.

Малалла мӗн пулнӑ-ши?

Хӑв вуласа пӗл, – пулчӗ хурав.

Эпӗ сарӑхнӑ хута алла илтӗм, аран палӑракан сӑмахсене сыпӑкӑн-сыпӑкӑн пӗрлештертӗм:

«Манӑн юратнӑ ачамсем, аҫу пӗрле ҫуккишӗн ан пӑшӑрханӑр, ҫынран ан юлӑр. Шкулта тӑрӑшса вӗренӗр. Мирлӗ пурнӑҫ малашӑаха уҫса пытӑр. Сирӗнне те, мӑнукӑрсен мӑнукӗсенне те...»

Çакӑнпа салтак ҫырӑвӗ вӗҫленчӗ. Вӑл ҫапӑҫӑва васканӑ пулас, калас тенине те каласа пӗтереймен. Çырӑва вулани ырӑ ӗмӗт ҫуратрӗ - манӑн та асатте пек ятлӑ-сумлӑ ҫын пулмалла. Унтри салтак пехилӗпе.

 

ПИСЬМО С ФРОНТА

 

Я однажды спросил дедушку:

- Дед, скажи, как ты стал знаменитым? Тебя часто показывают по телевизору, пишут в газетах.

- Знаешь, Петя, на все мои успехи и достижения в работе и жизни меня благословил мой отец и твой прадед Андрей. Помнишь, я тебе о нём рассказывал?

- Но ведь ты говорил, что мой прадед не вернулся с войны. Я знаю, что солдат Андрей погиб в жестоком бою ещё до твоего рождения. Как же он мог тебя благословить, дед? - не поверил я.

- Да это так! Я не видел отца, но благословение от него получил самое настоящее. И не только для себя, но и для тебя тоже. А также для всех следующих поколений нашей семьи.

- Как же это? - всё не мог понять я. - Объясни!

Дед взял с полки старую шкатулку, открыл её и бережно вынул пожелтевший бумажный треугольник. Развернул его и начал читать:

- «Москва. 1945 год. Четвёртое марта. Отцовское письмо с фронта...»

- Разве письмо солдата Андрея сохранилось? - мне стало интересно.

Дед кивнул и продолжил чтение:

- «Лечился в госпитале. Получен приказ: «На Запад!». Собираемся в путь. Наступаем на Германию, ударим по Берлину! Это наш последний бой. Мы идём сражаться, чтобы мир воцарился на всей Земле».

Дед вдруг умолк.

- Что дальше?

- Лучше прочти сам, - он протянул мне письмо.

Я осторожненько взял пожелтевший лист бумаги и, с трудом складывая неясные и полустёртые от времени буквы, продолжил:

- «Любимые дети мои! Если вдруг вы лишитесь отца, сильно не печальтесь. Будьте впереди во всём: и в работе, и в учёбе. Пусть мирная жизнь откроет дорогу для вас, ваших детей и внуков...».

Этими словами прервалось солдатское письмо. Видимо, он спешил в бой и не успел дописать его. И всё же после этого письма мне многое стало ясно. Теперь я точно знаю, что буду таким же уважаемым человеком, как мой дед. Ведь я тоже получил благословение солдата-победителя.

 

УТАКАН УТǍ КУПИ

 

Акӑ хӗл те ҫитрӗ. Ял ҫыннисем ҫывахри вӑрманта паши пӑрушӗпе амӑшне курни ҫинчен калаҫаҫҫӗ. Эпир Петюкпа мӗнрен кая - иксӗмӗрӗн те ҫав тӗлӗнтермӗш чӗр чунсене курасси килчӗ. Пӗр канмалли кун илӗм-тилӗмпех вӑрмана кайма пуҫтарантӑмӑр.

- Атя пӑшисем валли утӑ илӗпӗр, кучченеҫ пултӑр, - терӗ Петюк.

Анне пире йӗкӗр ҫӗклем илме ирӗк пачӗ. Акӑ эпир шӑллампа техӗмлӗ утӑ тиенӗ ҫунашкана туртса вӑрман ҫулӗпе утрӑмӑр. Çӳресен-ҫӳресен, чӑнах та, пӑши йӗрне асӑрхарӑмӑр. Пӗччен йӗр. Чӗрнисем юр ӑшне тарӑн путман.

- Пӑши пӑрушӗ ку, - тетӗп.

- Амӑшӗнчен ҫӗтсе юлнӑ-ши? Тен, ватӑ пӑшие сунарҫӑсем тытнӑ, - пӑшӑрханчӗ Петюк. Эпир йӗр тарӑх кайрӑмӑр.

- Пире курсан пӑши пӑрушӗ тарса ҫухалӗ. Атя пытанатпӑр, - сӗнӳ пачӗ шӑллӑм.

Эпӗ килӗшрӗм. Çунашка ҫинчи утта кӗлтен-кӗлтен ҫыхса ашӑк турӑмӑр та пӗркентӗмӗр. Аякран пӑхсан пире чӑн-чӑн утӑ купи темелле. «Утӑ купи» хуллен вӑрманалла шурӗ.

Тем вӑхӑтран вӑрмана ҫитрӗмӗр. Уҫланкӑра пӑши пӑрушӗ курӑнса кайрӗ. Утӑ купине курсан вӑл тӳрех чупса пырать пулӗ тенӗччӗ. Çук иккен. Асӑрхануллӑ чӗр чун сӑмсине ҫиле хирӗҫ тӑрса шӑршларӗ. Пӗчӗкскер пулин те таврана мӑнаҫлӑн тинкерчӗ. Сылтӑмалла, су-лахаялла, утӑ купи ҫине куҫ ывӑтрӗ. Ирӗклӗ чӗр чун. Çут ҫанталӑк пехилленӗ сыхлӑх туйӑмӗ ӑна чӑтлӑха кӗме хистерӗ.

- Пурнӑҫ ӑна асӑрхануллӑ пулма вӗрентнӗ, - тетӗп эпӗ. - Усал шухӑшлӑ ҫынсен ҫӑткӑнлӑхне тӗшмӗртнӗрен пире те шанмасть.

Çапах та Петюкпа иксӗмӗрӗн кӑмӑл тулчӗ - ирӗклӗхе кӑмӑллакан пӑши пӑрушне ҫывӑхранах курма май килче-ҫке.

Кучченеҫлӗх илсе килнӗ утта уҫланкӑ варрине купаларӑмӑр та килелле утрӑмӑр. Пӑши пӑрушӗ ҫитӗрин - пӗчӗкскерне инкекре пӑрахма юрамасть. Кӗтмен ҫӗртен шӑллӑм сӗнӳ пачӗ:

- Коля, ҫитес канмалли кун каллех вӑрмана килсе пӑши пӑрушне тӗлентерер-и? Утӑ купине утма вӗрентни темех мар - атя ӑна йӗлтӗр ҫине тӑратса чуптаратпӑр.

- Çилпе ӑмӑртмалла, - килӗшрӗм эпӗ кулкаласа.

 

ШАГАЮЩИЙ СТОЖОК

 

Пришла зима. По селу прошёл слух, что в ближнем лесу видели крупную лосиху с детёнышем. Мы с Петей хуже других, что ли? Тоже решили посмотреть на лесных чудо-зверей. И в одно раннее утро собрались пойти в лес.

- Давай возьмём для лосёнка гостинец, - предложил братишка.

Мама разрешила нам взять две охапки сена. И вот уже идём мы по лесу и тянем за собой гружёные санки. Ходим долго. И не напрасно! Действительно, обнаружились лосиные следы. Вернее, один след. В сугробе чётко отпечатались небольшие копытца.

- Наверняка, это и есть след лосёнка, - заметил я.

- Неужели он потерялся? А может, охотники подстрелили лосиху? - встревожился Петя.

Мы пошли по следу.

- Давай спрячемся, чтобы не напугать лосёнка, - прошептал он.

Я согласился. Мы разделили сено и увязали его на несколько снопов. Снопы уложили рядышком и связали их друг с другом. Получился как бы коврик. Мы с Петей поднырнули под него и спрятались. Эх, видел бы кто нас издалека! Мы стали похожи на стожок сена. «Шагающий стожок» медленным ходом стал приближаться к лесу.

Вот и лес. Ещё на опушке увидели лосёнка. Мы были уверены: увидев сено, он сразу прибежит к нам. Но не тут-то было! Лосёнок насторожился. Держа нос по ветру, долго принюхивался.

Лесной красавец! Чудо природы! Он гордо смотрел по сторонам, прежде чем пригляделся к нашему стожку. Почувствовал неладное и мигом скрылся в чаще.

- Это ему врождённый инстинкт подсказывает, - объяснил я Пете. - Не все люди добры к животным. Вот он нам и не доверяет.

Всё же мы с Петей остались довольны - так близко видели лесного красавца.

Сено мы оставили на поляне: «Ешь, милый лосёнок! В следующее воскресенье опять навестим тебя, не оставим неокрепшего малыша в беде». По дороге домой мы обсуждали, как будем действовать.

- Коля, - предложил Петя, - давай в следующий раз покажем лосёнку, что наш «стожок» не только умеет ходить, но и кататься на лыжах.

- Да ещё с ветерком! - засмеялся я.

 

ХĔЛ МУЧИ ПАРНИ

 

Хӗл Мучи ватӑ ӗнтӗ. Вӑл миҫе ҫула ҫитнине тӗп-тӗрӗс никам та пӗлмест. Нумай пурӑнакан мучин мӑнукӗсем те йышлӑ - Юр пике, Сивӗ чӗппи, Çил-тӑман ачи, Ышша-тамаша тата пин-пин Юр кӗлетке...

Пӗррехинче, шкулалла утнӑ чух, Хӗл Мучие тӗл пултӑм. Вӑт ӑнӑҫу! Кӑмӑллӑ ватӑпа куҫа-куҫӑн калаҫма тӳр килчӗ. Акӑ мӗн каласа пачӗ вӑл:

«Парне ыйтакан ачасем ӗлӗк чылай сӑпайлӑрахчӗ. Çур ӗмӗр каярах пулнӑччӗ ку ӗҫ. Шур хулари Шурик йӗлтӗр ыйтса ҫыру ҫырнӑччӗ ман пата. Анлӑ хирти Алима ҫӑмламас кушак ҫури кирлӗччӗ, Аслӑ шыв хӗрринчи Асамат йытӑ ҫури парнелеме тархасланӑччӗ. Ача-пӑча кӑмӑлне пӑсас темерӗм: йӗлме касса йӗлтӗр турӑм, ҫӑмламас кушака та часах тупрӑм - вӗсем Çурҫӗрте пайтах чупса ҫӳреҫҫӗ. Мӑнуксем пулӑшсан йытӑ ҫуриллӗ пуласси те ӑф! темелӗх ҫеҫ. Хуҫасӑр ан-чӑка, кимӗ хыҫне пытаннӑскере, Сивӗ чӗппи чӗпӗтрӗ, Ышша-тамаша ял еннелле хӳтерчӗ. Хайхи йытта кур-сан Асамат питӗ савӑнчӗ. Ытти ачасем те парнеллӗ пулчӗҫ.

Ку чухне лару-тӑру пачах урӑхла. Тин кана СМС-ҫыру илтӗм, Артём ҫырать. Çичӗ хутлӑ кӗмӗл коттедж парнелеме ыйтать вӑл. Çурт планне, ҫемҫе диванпа компьютера ӑҫтарах вырнаҫтармаллине те кӑтартна унта. Ҫăмӑл машина лартмалли гаража та ӳкерчӗкленӗ.

Эпӗ кам? Хӗл Мучи! Хамӑн тивӗҫе ҫӗре ӳкерме пултараймастап - мӗн ыйтнине парнелемеллех. Каланӑ - пурнӑҫланӑ. Мӑнуксене хушрӑм та, ӗҫ вӗреме пуҫларӗ. Çил-тӑман ачи юр сапать, Юр кӗлетке пулӑшать - ҫурт кӑшкарне самантрах ҫавӑртӑмӑр. Сивӗ чӗппи пин-пин алпа тӑрмашрӗ: юр чӑмаккисене пӑрлантарса, чӗптӗмшерӗн хытарса ҫурт ҫи виттине карчӗ. Ыттисем те ӗҫсӗр юлмарӗҫ - юр кермене эрешлерӗҫ тӗрлерӗҫ, кӗмӗл тӗспе сӑрларӗҫ.

Артём ирпе тухрӗ те, ай мӗн курӑнчӗ куҫне: ял хапхинчен инҫе мар тем пысӑкӑш кӗрт купи катаранах курӑнать, кермен пекех туйӑнать. Выляма питӗ меллӗ-ҫке!

Ши! шӑхӑрчӗ ача. Артём тавра шӑкӑрин тантӑшӗсем пухӑнчӗҫ, кӑмӑла килекен ӗҫе пикенчӗҫ. Эпир ҫӗр хута купаланӑ кермене хаваслӑ йыш кӑмӑлласа йышӑнчӗ: пӳлӗмсене тирпейлерӗҫ, юр хапхана тасатрӗҫ, юр купинченех машина кӳлепи те ӑсталарӗҫ. Парне пурне те тивӗҫтерчӗ. Артём та кӑмӑллӑ».

Хӗл Мучи калавне вӗҫлерӗ те хӑй ҫулӗпе уттарчӗ, эпӗ те шкулалла чупрӑм. Ачасем, Хӗл Мучирен парне ыйтнӑ чух ҫакна асра тытӑр: мучин кӑмӑлне кура ытлашши ан хапсӑнӑр - ӗмӗтсӗрленни никама та илем кӳмест.

 

ПОДАРОК ДЕДА МОРОЗА

 

Говорят, Дед Мороз - старый-престарый. Сколько ему лет, никто толком не знает. И внуков у него видимо-невидимо: Снегурочка, Холод-Холодок, Ураган-ветрогон, Вьюжная метелица, да ещё и тысячи Снеговиков...

Как-то по дороге в школу я встретил Деда Мороза. Вот так удача! Мне посчастливилось побеседовать с ним с глазу на глаз и задать ему сокровенный вопрос: как у него так здорово получается с подарками?

«Времена меняются, и с подарками каждый раз по-разному, - сказал добрый старик, начиная свою историю:

- Дело было полвека тому назад. Под Новый год пришли ко мне письма со всего мира. Шурик из Белого города попросил в подарок лыжи, Алим с Большой долины - пушистого котёнка, Азамат с Великой реки - щеночка. Не хотел я никого огорчать, поэтому взялся за дело.

Из вяза смастерил лыжи, у Метелицы выпросил заблудившегося котёнка. А продрогшего на морозе щенка отыскали под лодкой, перевёрнутой Ураганом. Мои внуки привели его прямо к дому, где жил Азамат. Всем достались подарки.

А нынче всё не то. Вот недавно получил я СМС-сообщение от Артёма. Мальчик просит в подарок семиэтажный особняк. Даже прислал план дома, на котором указал место для дивана и компьютера, и рисунок с гаражом и автомобилем.

Я кто? Дед Мороз! Я ведь должен выполнять свою работу. И для Артёма тоже. Сказано - сделано! Дал я задание своим внукам, и закипела работа. Метелица стала стройматериалы собирать. Снеговики стали собранные ею снежки в стены укладывать. Холод-Холодок покрыл всё тонким сверкающим льдом. Вот и отгрохали мы изумрудный и отделанный серебром дворец.

Артём вышел утром на улицу и поразился. Неужели его просьба выполнена? И это его особняк?

Мальчик от радости даже заплясал. Потом он свистнул изо всех сил, и к ледяному дворцу прибежали его друзья. Ребячья компания с радостью приняла мой подарок. Детвора быстро и на свой лад обустроилась во дворце. А автомобиль они слепили из снега сами. Ох и довольны же были ребята!».

Дед Мороз закончил свой рассказ и пошёл по делам. А я побежал в школу и рассказал обо всем одноклассникам. Мы бурно обсудили эту историю и решили, что просить дорогой подарок, пусть даже у Деда Мороза, некрасиво. Жадность не красит человека.